Banner Regnskovspartner

Derfor skal du blive Regnskovspartner

Hvert år forsvinder tropisk skov, der svarer til to en halv gange Danmarks areal. Halvdelen af verdens plante- og dyrearter lever i de tropiske skove, og cirka 40 % af alle landlevende dyr er forsvundet siden 1970. Orangutangen, tigeren og den afrikanske skovelefant er hårdt pressede. Skovrydning er en vigtig del af forklaringen.

Klik her og bliv Regnskovspartner nu

To af de vigtigste årsager til, at regnskove verden over bliver ryddet, er sojabønner fra bl.a. Sydamerika og palmeolie fra primært Sydøstasien. Sojabønnerne bliver brugt som dyrefoder og palmeolien indgår i alt fra sæbe og chokolade til chips og andre hverdagsprodukter.

WWF arbejder for, at produktionen af palmeolie og soja bliver mere ansvarlig og bæredygtig. På den måde går produktionen ikke ud over skoven, dyrene og de mennesker, der lever der.

Du kan hjælpe WWF med at bevare tropeskovene i Sydamerika, Afrika og Sydøastasien.

Din støtte betyder, at WWF kan:

• Arbejde for at bevare verdens tropiske skove og deres store biologiske mangfoldighed.
  • Være regnskovenes vagthund og dokumentere ødelæggelsernes omfang og konsekvenser.
  • Få problemets alvor frem i lyset og ud i medierne.

Det gør vi ved at:

• Overbevise virksomheder, som bruger soja og palmeolie, om at de skal bruge bæredygtige produkter.
  • Lægge pres på danske og internationale politikere for en grønnere lovgivning.
  • Sætte fokus på, hvilke produkter du som forbruger skal købe for at skåne regnskoven.
  • Udarbejde rapporter og dokumentere skovrydningens omfang og konsekvenser.

Vores resultater:

• Gennem dialog og pres fra WWF fik regnskovens dyr i juni 2014 nyt håb. Flere danske virksomheder og supermarkeder gik med til at palmeolien i deres produkter fremover skulle være bæredygtig.
  • WWF’s årelange kamp for, at den danske stat kun skal bruge tømmer, der er ansvarligt produceret, bar frugt i 2013. Nu stiller staten krav om bæredygtigt tømmer, når den køber ind.
  • Efter intenst arbejde har WWF sat soja og tropisk skov på dagsordenen blandt danske politikere og virksomheder. Det er et resultat i sig selv. Mange virksomheder har allerede nu sat ambitiøse mål.

Hjælp os med at hjælpe regnskoven og dens dyr. For f.eks. 50 kr. om måneden giver du os muligheden for at fortsætte vores arbejde med at hjælpe regnskoven og dens dyr.

Ja tak, jeg vil gerne være Regnskovspartner